CARILAH CINTA ILAHI NESCAYA KAMU AKAN MENDAPAT CINTA MANUSIA


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم

Ya Allah!Limpahkanlah rahmat yang penuh dan kesejahteraan yang sempurna ke atas penghulu kami Nabi Muhammad SAW yang terungkai dengannya oleh simpulan dan terhapus dengannya oleh segala kesusahan dan diselesai dengannya dengan segala hajat dan dicapai dengannya segala kegemaran dan mudah-mudahan cantik kesudahan serta diharapkan turun hujan dengan berkat wajahnya yang mulia.Dan juga di atas keluarganya dan sahabat-sahabatnya pada setiap detik dan nafas dengan bilangan setiap yang maklum bagiMu.



September 6, 2012

Oh It's Final Year!



It is FINAL YEAR dear!
Final year!Oh my God

Saya ingat lagi
Dalam 7-8 tahun lepas macam tu la
Arwah baba ambil saya dari sekolah asrama di Pengkalan Chepa
On the way balik rumah, pasti lalu depan HUSM
Tempat saya belajar sekarang

Cadang arwah,
"Nanti nana boleh sambung belajar kat sini..."
Saya hanya mencebik
Sebab dalam fikiran saya, saya nak belajar jauh-jauh
Kakak & abang2 saya semuanya sambung belajar kat KL
Masuk sekolah menengah, mereka terus blah keluar Kelantan
Kuat keinginan saya nak ikut mereka

Kemudian, saya ikut mama & opah pergi HUSM
Dah lupa pula atas alasan apa
Masuk sahaja pagar hospital
Saya nampak seorang lelaki India sedang berjalan
Pakai white coat menuju ke laluan asrama barangkali
"Jelesnyaaaaaaaaaa....." Tanpa sedar ia keluar daripada mulut saya
Dan opah masih ingat rupa2nya kata2 saya tu sampai ke hari ni

And now here I am!
Masin betul kata2 arwah baba
Dah 4 tahun rupanya di sini
Masam manis tawar pahit masin semua ada!
Tinggal setahun sahaja lagi insyaAllah
Sebelum tamat pengajian insyaAllah
Malangnya, arwah baba tak ada bersama saya

Arwah ialah seorang ayah yang selalu push kami adik beradik dalam study
Waktu perjumpaan ibubapa & guru di sekolah untuk bincang pasal keputusan peperiksaan penggal
Arwah pergi ke semua meja guru yang mengajar saya walaupun hari tengah panas terik
Satu-satu beliau tanya tentang saya kepada cikgu2
Saya ingat lagi peluh yang menitik dari wajah arwah
Peluh yang membasahi bahagian belakang baju kemeja biru arwah
Dan saya sebenarnya sangat lemah subjek Biologi
Balik sahaja rumah, beliau panggil saya duduk sebelah beliau
And you know what, he drew gastrointestinal tract starting from mouth downwards
I felt like, "After so many years you learned about it and you still remember it?"

Selain mama, arwah tak pernah miss untuk hadir masa hari peperiksaan besar saya
Dari UPSR, PMR
Waktu UPSR, saya tak dapat jawab kertas BM Pemahaman rasanya
Saya berlari keluar kelas dan saya nampak arwah dan saya terus peluk arwah
Waktu PMR, subjek Sains suuuuusah sangat
Keluar dewan, saya nampak arwah, saya pergi dekat arwah
"Nana tak dapat jawab" bersama linangan air mata
Waktu SPM, arwah tak sempat tunggu saya di luar dewan macam selalu
Sebab arwah pergi lebih kurang 4 bulan sebelum saya masuk dewan peperiksaan
Beberapa bulan sebelum tu, arwah ada beritahu tentang nak pergi tengok saya exam nanti
Saya jawab tak perlulah
Dalam hati saya tak nak menyusahkan arwah dan mama sebab nanti penat kena ulang-alik kb-tm hari2
"Nana malu ye baba dengan mama ada kat sana selalu nanti?"
Ya Allah, rindunyaaaaaaaaa dengan arwah

It's final year
Hope I can make it towards the end
Although it's going to be the toughest and stressed year oh my!
People, do pray for me and my friends
So that we can go through it well
And passing our Professional III Exam on June next year with flying colours
Ameen Ya Rabbal Alamin.....


Have a great weekend peeps! :)))))



No comments: