CARILAH CINTA ILAHI NESCAYA KAMU AKAN MENDAPAT CINTA MANUSIA


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم

Ya Allah!Limpahkanlah rahmat yang penuh dan kesejahteraan yang sempurna ke atas penghulu kami Nabi Muhammad SAW yang terungkai dengannya oleh simpulan dan terhapus dengannya oleh segala kesusahan dan diselesai dengannya dengan segala hajat dan dicapai dengannya segala kegemaran dan mudah-mudahan cantik kesudahan serta diharapkan turun hujan dengan berkat wajahnya yang mulia.Dan juga di atas keluarganya dan sahabat-sahabatnya pada setiap detik dan nafas dengan bilangan setiap yang maklum bagiMu.



December 7, 2010

A New Hijrah : Salam 1432H



Awal Muharram, the start of the Muslim year, is based on the date of the Hijrah (or Hijra) meaning "migration", of Prophet Muhammad (sallallahhu alaihi wassalam) from Makkah to Medinah, in year 622 on the command and guidance of God, through His Angel Gabriel.During the 13 years from the first revelation of Islam and its subsequent propagation, the Muslim community in Makkah had been subjected to severe tortures, enslavement, humiliations and persecution by the mostly anti-Muslims Quraish groups.The Hijrah was in fact a great strategical move to a place where the populace wholeheartedly accepted Muhammad’s (s.a.w) prophet-hood and embraced Islam, and they were bent to defend and fight for the religion.In fact, after several years, Prophet Muhammad (s.a.w) and his followers were able to return to Makkah where they forgave their enemies, and within a century of his death, Islam had spread to all parts of the world.

In Islam, a new day starts in the evening upon sunset and not after midnight.So, just before sunset on the last day of Zulhijjah, Muslims will read a special prayer (doa) after the evening Asar rites or prayers, to seek God’s forgiveness for sins committed during the year, and repentance for misdeeds.And then after sunset ( it being a new year - Awal Muharram), Muslims will say another prayer (doa) immediately after Maghrib (dusk) rites or prayers, seeking God’s guidance and help towards a better spiritual and physical life in the new year

.

Maal Hijrah is also a time to reflect and review the past year and make new resolutions for the year. It is a time to check personal progress and to find ways to make oneself a better person.This is because the concept of Maal Hijrah in Islam, besides the physical migration, also means a migration or paradigm shift of the mind and attitude.Islam had initiated a paradigm shift in the minds of the uncivilised and pagan-worshipping Arabs to the simplicity and logic of the Islamic faith. And when they understood Islam, they embraced the religion in droves.In essence, Maal Hijrah demands a migration of the mind, body, soul and attitude from bad to good and from good to excellent, always improving and bettering oneself and society.

(http://www.pahang-delights.com/maal-hijrah.html)



(sesungguhnya solatku,ibadahku,hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah SWT)

Alhamdulillah..dgn rahmat Allah Yang Maha Esa,roh & jasad ini masih bersatu.
Masih mampu menghirup udara pinjaman dariNya,berpijak pada tanah pinjaman dariNya,melihat alam pinjaman dariNya & mengecap nikmat Iman & Islam juga dariNya.
Setinggi-tinggi kesyukuran dan rasa syukran buatMu Ya Rabbi atas segala yang Kau kurniakan.
Sungguh tak terlafaz rasa yang tersesak di dada.
Hanya padaMu kami bermohon.

Semalam pergi dengar tazkirah ringkas di masjid(seperti yang tertera di atas).
Alhamdulillah masih dibukakan pintu hati ini untuk menghadiri majlis2 ilmu.
Antara isi tazkirah ustaz yang sgt terkesan di hati :

"1432 thn yang lalu,Rasulullah SAW & para sahabat serta para pengikut Baginda berhijrah dari Mekah ke Madinah sehelai sepinggang.Tak bawa apa2 pun.Rumah,tanah,gudang,kebun malah duit satu sen pun tak bawa.Sebab tulah orang yang berhijrah pada zaman dulu dapat pahala banyak.Tak macam kita,nak pergi KL pun,penuh kereta dengan beg bajunya,makanan lagi,etc2."

Betul la tu kan.Dan dalam konteks kehidupan kita sekarang ni,apa yang boleh kita klasifikasikan sebagai hijrah?Banyak kan?Salah satunya hijrah drpd yang buruk kepada yang baik.Bagaimana?Haruslah ditinggalkan segala yang buruk2 kat belakang dan maju ke depan dgn yang baik2.Contohnya selalu dengki dgn orang lain,suka berbelanja pd pekara yang tak perlu etc2.Betul ssh utk tinggalkan perkara yang memang sudah sebati dalam diri tapi insyaAllah kalau betul2 istiqamah,Allah pasti akan bantu.InsyaAllah semoga dgn tahun baru ini,kita akan lebih bersemangat utk menjadi yg 'baru' dgn azam & tekad yang baru.Semoga usaha kita ini mendapat redha Ilahi.Ameen~

~Selamat BerHIJRAH~
PERCAYA untuk BERJAYA!

(^_______^)


No comments: