CARILAH CINTA ILAHI NESCAYA KAMU AKAN MENDAPAT CINTA MANUSIA


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم

Ya Allah!Limpahkanlah rahmat yang penuh dan kesejahteraan yang sempurna ke atas penghulu kami Nabi Muhammad SAW yang terungkai dengannya oleh simpulan dan terhapus dengannya oleh segala kesusahan dan diselesai dengannya dengan segala hajat dan dicapai dengannya segala kegemaran dan mudah-mudahan cantik kesudahan serta diharapkan turun hujan dengan berkat wajahnya yang mulia.Dan juga di atas keluarganya dan sahabat-sahabatnya pada setiap detik dan nafas dengan bilangan setiap yang maklum bagiMu.



November 29, 2010

malu cabang IMAN

Sabda Rasulullah SAW :
Sesungguhnya malu dan iman itu adalah soleh berhubungan,jika salah satunya tiada maka yang satu lagi akan turut lenyap.
(Hadis Riwayat Baihaqi)

Malu itu bukan hanya terletak pada cara berpakaian yang menutupi tubuh badan semata2 malah malu itu sangat luas pengertiannya.
Malu tutur kata
Malu tingkah laku
Malu cara berjalan
Malu ketika makan
Malu dalam pergaulan
dan banyak lagi

Datang lewat ke kuliah & semua mata akan memandang kita melangkah naik ke tempat duduk atas,malu tak?
Makan aiskrim sampai comot baju & tudung,malu tak?
Ataupun makan sambil berjalan & tiba2 ada orang lalu kat depan dan perasan,malu tak?
Atau kasut high heels kita masuk lubang & tup2 kita pon terjelepok atas tanah mcm nangka busuk,mesti malu kan?
Banyak sebenarnya peristiwa yang boleh mengundang malu kita walaupun tanpa kita sedari.
Andaikata kita berada dalam situasi seperti di atas sekarang ni,apa kita akan buat?
Melarikan diri?mungkin.
Buat tak tahu jer.mungkin jgk.
Atau cepat2 bangun dan sorok muka dengan beg.High heel yg tersangkut dlm lubang tu?Arghh lantak dialah.Beli lain!
Ya macam2 kita boleh buat asalkan orang tak perasan kita tapi itu dengan manusia tp kalau dgn Allah?Nak main ciku cakk mcm tu jgk?

Allah itu Maha Melihat
Allah itu Maha Mengetahui
Allah itu Maha Memerhati/Mengamati


Jadi,mampukah lagi kita untuk menyorok?Untuk bersembunyi setelah melakukan kesalahan atau dlm erti kata lain,DOSA?
Sejauh mana kita lari sekalipun,Allah Maha Mengetahui
Walaupun tiada mata yang menyaksikan,Allah Maha Melihat
Tiada segenap inci ruang di muka bumi ini pun yang kita mampu terlepas drpd pandanganNya

Andaikata tiada malu yang kita peruntukkan buat sahabat2 kita mahupun diri kita sendiri,namun terapkanlah perasaan malu itu buat Pencipta kita Allah SWT.
InsyaAllah dengan perasaan malu itu,kita akan lebih berhati2 dlm setiap tingkah laku kita.

"Dan janganlah kamu mendekati perbuatan-perbuatan keji baik yang nampakdi antaranya mahupun yang tersembunyi."
(Al-An'am : 151)

Sabda Rasulullah SAW :
Sesungguhnya wanita adalah aurat(apa sahaja yang ditutup disebabkan malu ataupun berhati-hati)apabila sahaja dia meninggalkan rumahnya syaitan akan mengangkat matanya dan memandang ke arahnya dengan tangan terbuka di atas bulu keningnya sebagaimana seseorang melindungi matanya dari cahaya matahari,beliau akan paling rapat dengan Tuhannya apabila dia berada dalam kawasan rumahnya yang paling tersorok.



3 comments:

desir2sakura said...

nice post..utk peringatan utk diri sdiri ni juga,kalau rasa x malu nk buat bnda slh sb org sekeliling x nmpk,malu la pd Allah sb Dia Maha Melihat..

~ishanokokoro~ said...
This comment has been removed by the author.
~ishanokokoro~ said...

ye betol cik desir2 sakura >.<
insyaAllah peringatan utk diri sndr juga :)